Dobrý Trh!

Ako vyberáme predajcov na Dobrý trh?

Ako vyberáme predajcov na Dobrý trh?

Rozhovor s Illah Van Oijen

Trh sa tento rok rozšíri na celé námestie a priestor bude patriť dvojnásobnému počtu predajcov. Prečo tomu tak bude, čo sa zmenilo oproti minulosti?
Pribudlo obrovské množstvo nových, veľmi dobrých a kvalitných producentov, to znamená ľudí, ktorí sami vyrábajú svoje produkty, pestujú zeleninu alebo napríklad chovajú dobytok. My sme ich nechceli odmietnuť! :) Navyše aj návštevníkov je stále viac a viac, takže bolo treba viac miesta. Z Jakubáku tak na jeden deň zmiznú autá, (za čo veľmi pekne ďakujeme obyvateľom tejto lokality) a celé námestie bude patriť šikovným výrobcom a super programu!

Čo sú podľa vás kľúčové faktory pri výbere predajcov?  
Dôležitým partnerom pri výbere predajcov je pre nás organizácia Slow Food, ktorá nám veľmi pomáha. Vyzerá to asi takto: dôležitý je remeselný spôsob výroby – to platí nielen pri potravinách, ale aj iných produktoch. Je pre nás dôležité, či ide o malú alebo veľkú firmu, pričom preferujeme skôr tie menšie. Zároveň sa snažíme dávať priestor predajcom a výrobcom, u ktorých cítime potenciál ďalšieho rozvoja a schopnosť fungovať profesionálne, dlhodobo a udržateľne.

Ďalším dôležitým kritériom sú suroviny a materiály, ktoré výrobcovia používajú. Tu sa pýtame, či sú lokálne, aká je ich kvalita. Napríklad pri vinároch sa pýtame, či majú svoje vlastné vinohrady, akou metódou vína vyrábajú, či ich upravujú a podobne. Pri textilných produktoch nás zaujíma odkiaľ majú látky, ktoré používajú, či ich sami vyrábajú, aké majú zloženie.

Pri každom trhu sa snažíme o vyváženosť a pestrosť, aby si naši návštevníci našli to svoje. Niektorých výrobcov tu nájdete pravidelne a sú s nami od úplného začiatku.

Na trhu sa objavujú káva, čaj či čokoláda. Je jasné, že tieto nemôžu byť vždy lokálne. Ako pristupujete k výberu v tomto prípade?
Aj v tomto prípade je možné brať do úvahy lokálne hľadisko – napríklad nás zaujíma, či má dodávateľ individuálny prístup, či vyznáva princípy fair trade obchodu a nakupuje od malých dodávateľov. Pri káve – sú predajcovia, ktorí cestujú za kávou priamo k pestovateľom. Dôležitý je tu spôsob spracovania, napríklad či sami pražia kávu.

Povedz tiež, ako je to napríklad s gastro prevádzkami?
Gastro prevádzky zas od nás dostávajú množstvo otázok, ktoré sa týkajú pôvodu surovín, ktoré používajú pri varení alebo aj to, či je ich ponuka sezónna. Novinkou tohto ročníka bude otvorenosť aj v týchto informáciách – všetky prevádzky budú mať na trhu zverejnené informácie o pôvode surovín, z ktorých budú variť.

Súčasť Dobrého trhu bude tento rok aj ázijská zóna, ako to bude so stánkami tam?
Ide o špeciálnu zónu, kde nájdete tematické ázijské jedlá a suroviny, ktoré sme vyberali spolu s Ázijským informačným centrom a festivalom [fjúžn], ktorý je našim partnerom. Tam je teda výber o niečo voľnejší.